.:: گزینه ها ::.
صفحه نخست درباره رایزن اخبار خارجی اهم وظایف رایزن تازه های ایران و افغانستان پیوندهای کاربردی اطلاعات کاربردی مناقصات و مزایده ها نظرات و پیشنهادات تصاویر درباره ایران درباره افغانستان ارتباط با ما پرسش و پاسخ متداول
.:: تقوبم روز ::.
please wait...
.:: کنترل پنل ::.
کلمه کاربری :
رمز عبور :
عضویت | فراموشی کلمه عبور؟
.:: نظر سنجی ::.
مناسبات تجاری ایران وافغانستان چگونه است؟
مشاهده نتایج

 اطلاعات کاربردی در خصوص کشور افغانستان ( سرمایه گذاری ، تجارت و زندگی )

 

تولیدات در افغانستان 

 

نرخ رشد اقتصادی 

 

توسعه تجاری و اقتصادی 

 

تعاملات تجاری با افغانستان 

 

کالاهای دارای مزیت ایرانی در افغانستان  

 

 شرایط سرمایه گذاری در افغانستان

 

 ضعفهای کالاهای ایرانی

 

مزایای کالاهای ایرانی 

 

 موانع و مشکلات سرمایه گذاری و صادرات ایران

 

 اولویتهای سرمایه گذاری افغانستان

 

 عمده کشورهای صادرکننده به افغانستان

 

 فرصتهای کوتاه مدت تجاری

 

فرصتهای میان مدت تجاری 

 

دیدگاههای بازار 

 

بازارهای منطقه ای 

 

 محصولات کشاورزی مناسب افغانستان

 

ترکیب بخش های اقتصادی

 

 

 

 

تولیدات در افغانستان

افغانستان تقریباً تولیدات صنعتی خیلی کم دارد و بیش از 95 درصد نیازهایش را از خارج تأمین می کند، خصوصاٌ از همسایگانش، کالا های ارزان قیمت چینی ( البته با کیفیت پائین ) بازارهای افغانستان را پر کرده است و مردم به دلیل ارزانی، ترجیح میدهند کالای چینی خریداری کنند. اجناس ساخت پاکستان، ایران و ترکیه ( بیشتر پوشاک) نیز فراوان است.

نرخ رشد اقتصادی:
- در سال 85:             8%
-  درسال  86:        12%  

-در سال87:           15درصد

توسعه تجاری و اقتصادی افغانستان

توسعه واقعی روابط تجاری رسمی افغانها با کشور های همسایه و دیگر ممالک، در سال 2004-2003  اتفاق افتاده در حال حاضر این کشور در مقایسه با تمام کشور های منطقه، پائین ترین نرخ تعرفه تجاری را داراست.

آمریکا ، اتحادیه اروپا، ژاپن و هند در سال 2003 میلادی قرارداد امتیازات تعرفه های ترجیحی تجاری را  با افغانستان منعقد نمودند، علاوه بر این دولت 2 معاهده سه جانبه حمل و نقل و تجارت ( افغانستان ، ایران وهند) و ( افغانستان، ایران و تاجیکستان) و 4 موافقتنامه تجارتی و ترانزیتی با ایران، هند، ترکمنستان و ازبکستان منعقد نموده است.

پاکستان بزرگترین شریک تجاری افغانستان است، اگرچه تجارت قانونی بوسیله قاچاق خزنده ( صادرات مجدد کالا به پاکستان) و موانع تجاری علیه کالاها و کامیونهای افغان با مشکلات مواجه شده است، اما اخیراً دو دولت موافقت خود را در زمینه کاهش تعرفه ها بر محصولات افغانستان و پیگیری موضوع کاهش صادرات مجدد، اعلام نموده

تجارت با سایر همسایگان شامل ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان و چین علیرغم مذاکرات و رایزنیهائی که در مورد موانع تجاری برگزار می کنند، به آرامی رو به گسترش است. با توسعه سیستم ترجیحی معافیتهای مالیاتی در ژانویه 2003 و توسعه و سرمایه گذاری بخش خصوصی افغان، انتظار می رود تجارت بین آمریکا و افغانستان در سالهای آتی به رشد خود ادامه دهد.

تعاملات تجاری با افغانستان

اتخاذ تصمیم تعاملات تجاری با افغانستان در دولت افغانستان، آهسته و دیوانسالار می باشد. با در نظر گرفتن وضیعت امنیتی ناپایدار دربرخی از نقاط  کشور در صنعت بیمه نیز کمبود احساس می شود و شرکتهای حمل و نقل و سرمایه گذاران، قدرت انتخاب چندانی در این مورد ندارند.

داشتن اطلاعات قوی محلی، شناخت بازیگران حاضر، روابط آنها با دولت و اطراف و اکناف کشور توانائی آنها در انجام معاملات تجاری، بخش مهمی از هنر توسعه تجاری در افغانستان می باشد.

کانالهای فروش وتوزیع رسمی، چنانچه در کشور های غربی مرسوم است، وجود ندارد

در افغانستان 3 تشکل تجاری مستقل به اسامی : اتاق تجارت بین المللی افغانستان، اتاق تجارت و صنایع افغانستان و اداره انکشاف صادرات درکابل وسایر مراکزاستانها فعالیت دارند.  ( درحال حاضردواتاق فوق باهم ادغام شده اند)

وزارت تجارت افغانستان در نوامبر 2004 میزبان اولین نمایشگاه تجاری درکابل بود که در جریان برگزاری آن بیش از 500 شرکت ایرانی، افغان، ترک و شرکتهایی که دفاتر آنها در دوبی مستقر می باشد، کالا ها و خدمات خود را عرضه نموده بودند.لازم به ذکر است که بیشترین شرکت کنندگان در این نمایشگاه را شرکتهای ایرانی تشکیل می دادند که اجناس متنوعی اعم از محصولات صنعتی، مصرفی و خوراکی را عرضه کرده بودند. این کالا ها با استقبال فوق العاده بازدیدکنندگان روبرو شد.

محصولات ایرانی در افغانستان به لحاظ کیفیت مرغوب، رعایت بهداشتی و بسته بندی مناسب و درج تاریخ مصرف کالا، جایگاه خاص خود را دارند و افغانها به علت زندگی در ایران به کالا های ایرانی آشنائی کامل داشته و ترجیح می دهند محصولات ایران ( خصوصاً مواد غذائی) را تهیه کنند.

بازاریابی کالای ارسالی به افغانستان نیز از جمله نکات مهمی است که تجار ایرانی قبل از اقدام به صادرات باید به آن توجه نموده تا ضمن حفظ بازار از نوسانات قیمت و ضرر و زیان احتمالی جلوگیری به عمل آید.

ترکیب بخشهای  اقتصادی:

کشاورزی38درصد

 صنعت24درصد

خدمات38درصد

نیروی آماده به کار (15میلیون نفر)

نیروی بیکار(5میلیون)

بودجه عادی سال86(062/1میلیارد)

پیش بینی بودجه سال87(3/1میلیارددلار)

بودجه عمرانی سال 86(54/1میلیارددلار)

بودجه عمرانی سال87(388/1میلیارددلار)

درآمد داخلی سال 86(573میلیون دلار)

ترکیب بخشهای  اقتصادی :

 تولید ناخالص داخلی درسال86براساس اعلام بانک جهانی(9میلیارد)

نرخ رشد اقتصادی درسال 86درحدود12درصد

نرخ تورم درسال درحدود 12درصد86

درآمد سرانه درسال 86بر اساس اعلام بانک جهانی (360دلار)

واردات سال86 درحدود(3/5میلیارد)

صادرات سال86(1میلیارد)

شرایط سرمایه گذاری در افغانستان  

1-  سرمایه گذار باید شخصآ جهت تکمیل پروسه مجوز خویش به دفتر آیسا حاضر شود در صورتیکه مقدور نباشد وکیل قانونی خویش را که وکالت خط شرعی محکمه را با خود داشته باشد جهت طی مراحل و اخذ مجوز به اداره آیسا مراجعه نماید.

 2-  ارائه پاسپوت و یا دیگر اسناد رسمی که هویت انفرادی و یا شخصیت قانونی در خواست کننده را تثبیت نماید. شخصیت حقوقی شرکت های خراجی باید از طریق وزارت محترم امور خارجه افغانستان تصدیق گردیده و به دفتر آیسا معرفی شود.

3-  سرمایه گذار بایست یک آدرس مشخص محل کار را داشته باشد. آدرس پستی قابل قابل قبول نبوده و موجودیت آدرس دفتر باید به اساس سند پرداخت کرایه و امثال آن تائید شود.

4- آیسا فرم تشخیص هزینه را دراختیارسرمایه گذار قرار داده که بعد از تکمیل فرم مذکور توسط سرمایه گذار مالیات مربوطه را، اداره آیسا از طریق اداره دارایی  بدست می آورد.

5- فعالیت کار سرمایه گذار باید واضح بوده لذا ایجاب می نماید تا در خواست کننده تفصیل مقدار و اندازه سرمایه گذاری را که قصد آغاز آن را دارد ، تعداد کارگران شرکت و اسامی مامورین رسمی شرکت را با خود بیاورد.

 6- در خواست کننده سعی کند تا اسم تجارتی را که انتخاب می نماید تکراری نباشد گرچه مجوز سرمایه گذاری بعد از استعلام اسم تجارتی صادر میشود.

-  مالکیت ( شکل حقوقی ) شرکت باید بر اساس ساختار فعالیت تجارتی مانند شرکت تک موسس ، شرکت تضامنی مسئولیت محدود و یا شرکت خارجی میباشد ، اسناد مرتبط با آن باید ضمیمه در خواست باشد تا آنرا ثبت سازد.

8-   اطلاعات عمومی وخلاصه اطلاعاتی که در درخواست سرمایه گذاری ارائه شده در یکی ازروزنامه های کثیرالانتشار به چاپ برسد.

9-  از درخواست کننده تقاضا می شود تا اطلاعاتی را که دردرخواست جهت اخذ مجوز اظهار می دارد واقعی بوده و در صورت ارائه اطلاعات نادرست در خواست دهنده از دریافت مجوز سرمایه گذاری محروم خواهد شد. علاوه بر آن اگر اطلاعات غیر واقعی بعد از صدور مجوز ثابت گردد ، مجوز سرمایه گذار بصورت فوری باطل گردیده           
10- مطابق با قانون سرمایه گذاری خصوصی در افغانستان سرمایه گذار ( شرکت ثبت شده ) باید از تغییرات که در مالکیت و یا سرمایه آن ایجاد میگردد و یا در صورتیکه سرمایه گذار سهم خویش را در سرمایه گذاری افزایش  دهد باید اداره آیسا را در جریان قرار دهد زیرا کم نشان دادن سرمایه آغاز فعالیت تخطی از قانون سرمایه گذاری تلقی خواهد شد.

11-  دارنده گان مجوز سرمایه گذاری کوچک مستحق توزیع زمین صنعتی شناخته نمی شوند و همچنان نامه معرفی برای اخذ پاسپورت تجارتی به وزارت امور داخله داده نمیشود.

12-  موقعیکه شرکت فعالیت خود را آغاز می کند بلافاصله می بایست اداره آیسا را مطلع نماید.

هزینه اخذ مجوز و تجدید سالانه مجوز سرمایه گذاری 

بخش تولید و خدمات بهداشتی ودرمانی: هزینه مجوز سرمایه گذاری بخش تولیدی و خدمات بهداشتی -درمانی ( صنعتی ، زراعتی ، دامپروری و مواد ساختمانی ، صنعت فیلم سازی ، دارو سازی ، بیمارستان ها و کلینیک های بهداشتی -درمانی و غیره )

 

 مبلغ سرمایه ابتدایی

 

 نوع

 

 هزینه مجوز  

 

 5000 تا 10000 دلار

 

سرمایه گذاری کوچک 

 

   100 دلار

 

 10001 تا 1000000 دلار

 

سرمایه گذاری متوسط 

 

700 دلار   

 

 1000001 دلار به  بالا

 

 سرمایه گذاری بزرگ

 

   1000 دلار   

 هزینه تجدید مجوز سالانه شرکت های فوق الذکر 25% درصد هزینه مجوز

 

 2.  بخش خدماتی : هزینه مجوز سرمایه گذاری بخش خدماتی 1000دلار ( مانند خدمات مخابراتی ، بانکی ، هتل ، رستوران ، آژانس مسافرتی، مشاورتی ،حسابرسی ،IT و....)

-  هزینه تجدید مجوز سالانه شرکت های خدماتی فوق الذکرپنجاه درصد هزینه مجوز

3. هزینه مجوز شرکت های ساختمانی .

 

 مبلغ سرمایه ابتدایی

 

 نوع

 

هزینه مجوز  

 

20000 تا 1000000 دلار

 

متوسط

 

   700 دلار

 

 1000001 دلار به بالا

 

بزرگ

 

1000 دلار   

 هزینه  تجدید مجوز سالانه شرکت های ساختمانی 50% مجوز

4. هزینه مجوز شرکت های امنیتی 5000 دلار آمریکای معادل 250000 افغانی

 

- هزینه تجدید مجوز سالانه شرکت های امنیتی 100 درصد مجوز

نکته : علاوه بر هزینه فوق الذکر مبلغ 1000 افغانی جهت نشرآگهی تاسیس شرکت درروزنامه های افغانی و جریده رسمی وزارت عدلیه اخذ میگردد.

4. هزینه تصدیق فعالیت :

 الف. بخش های تولیدی ، خدمات بهداشتی -درمانی 100دلار

ب. بخش های خدماتی 250دلار

∙ المثنی مجوز سرمایه گذاری 10 دلار.

∙ در صورتیکه در خواست کننده موافق با شرایط فوق الذکر باشند، با امضا فرم مربوطه اطلاع می دهند.

 مهمترین اولویت های سرمایه گذاری در افغانستان:

الف – صنایع سبک، مواد غذایی ، مصالح ساختمانی ، صنایع دارویی

ب – صنایع کاربر و اشتغال زا

ج – صنایع که ایران در آن مزیت تکنولوژیکی داشته و امکان صدور آن به سایر کشورها را دارد از قبیل پتروشیمی ، پوشاک و نساجی، صنایع تکمیلی (مونتاژ)

د – صدور خدمات فنی ومهندسی با تاکید بر اولویت در بخشهای معدن ، آب ، انرژی و راه و ساختمان

ه- صنایع تبدیلی کشاورزی،فراوری  و بسته بندی

و – صنایع دامپروری: کشتارگاه، سردخانه، صنایع تبدیلی

ز- تامین مواد اولیه قالی ، کالاهای مصرفی پلاستیکی، شیشه، سیمان، محصولات بهداشتی ساختمان

د-صنعت جهانگردی :ساخت و تعمیرهتل و مراکز اقامتی،رستوران و میراث فرهنگی

عمده کشورهای تجاری  درافغانستان با ذکر کالاهای صادراتی این کشور ها

 

پاکستان :احشام(گاو وگاومیش)،شیرخشک،برنج،آرد گندم،سوخت،منسوجات،کود،پلاستیک جات، مصالح ساختمانی، ماشین آلات صنعتی و تولیدی،باطری ماشین، سایرمواد غذایی ،انواع نرم افزار

چین :شیر خشک، روغن نباتی،چای سیاه وسبز، شکر،سیگار،ادویه،وسایل طبی،تایر وتیوپ ،منسوجات،لوازم تحریر،ماشین آلات ، ژنراتور،تلویزیون ،ماشین سواری وکامیون،خدمات فنی و مهندسی

روسیه :  آهن آلات، چوب والوار،ماشین آلات ،صابون، شکر،سوخت،ماشین کامیون وسواری

آردگندم،حبوبات،سوخت،چوب آهن آلاتازبکستان:

کره : انواع لوازم الکترونیک و لوازم خانگی، منسوجات،سیگار

هند :تخم مرغ، چای سیاه وسبز،شکر، انواع ادویه،تایر وتیوپ،منسوجات، آهن آلات، وسایل برقی، لوازم یدکی ماشین.

قزاقستان:آرد گندم،شیرخشک، روغن نباتی،آهن آلات

ترکمنستان:سوخت(بنزین،نفت، گاز، و...)،روغن نباتی،آهن آلات

آلمان :ماشین سواری ،لوازم یدکی ماشین، تایر وتیوپ،صابون، موبایل، سیگار،مشروبات غیر الکلی، وسایل برقی

ترکیه:وسایل برقی،ماشین آلات، ژنراتوربرق،موادغذایی،صابون،مشروبات غیر الکلی

امارات متحده عربی:ماشین سواری، تایر وتیوپ،موبایل،سیم کارت و کارت اعتباری،وسایل برقی( تلویریون و کامپیوتر)،ظروف شیشه ای،روغن نباتی، شکر، مشروبات غیر الکلی، سیگار

کنیا : چای

آمریکا :گوشت مرغ،ماشین سواری،آرد گندم، روغن نباتی ، ماشین آلات، سیگار

 

فرصتهای کوتاه مدت:

1-     خدمات کشاورزی، ساختمانی و مهندسی

2-     مواد و مصالح ساختمانی

3-     رایانه، ادوات نرم افزاری و سخت افزاری، تجهیزات و خدمات جانبی ( بین زبان دری و فارسی)

4-     تجهیزات و خدمات مخابراتی

5-     ژنراتور های مولد برق

6-     خدمات آموزشی و تربیتی

7-     انواع و اقسام کالاهای مصرفی

8-     ماشین آلات سنگین شامل کامیون، تریلر، اتوبوس، گریدر، بلدوزر، دامپر، مخلوط کن وسایر دستگاه های مشابه

9-     تجهیزات امنیتی و حفاظتی

10- لوازم و مبلمان اداری

11- خدمات ترجمه شامل ترجمه همزمان، سالنها و تجهیزات لازم

فرصت های میان مدت

1-     سیستمهای برقی الکترونیکی

2-     تجهیزات و ماشین آلات مربوط به معادن و مخازن نفت و گاز و خدمات مهندسی مربوط به اکتشاف و تولید

3-     طرحهای آبیاری و فناوری

4-     ماشین آلات و تجهیزات مربوط به صنایع غذایی و دستگاههای بسته بندی خشکبار و کشمش

5-     فرودگاه و تجهیزات فرودگاهی

لازم به ذکر است که ( به تصدیق مشاورین غربی) دستگاههای و تجهیزات غربی که با فناوری پیشرفته ساخته می شود، به علت گرانی و نگهداری سخت و پرهزینه در افغانستان با فروش خوبی مواجه نخواهند شد. خدمات پس از فروش این تجهیزات، هزینه ای بسیار گزاف دارد ( خرید قطعات یدکی، اعزام کارشناس هزینه رفت و آمد و اقامت مترجم ( به عنوان مثال یک مترجم محلی تحصیل کرده و مسلط به زبان انگلیسی برای غربی ها ماهانه حدود 1000 دلار هزینه دارد) و مبلغی نیز به عنوان هزینه های پیش بینی نشدع برای کشوری مانند افغانستان، سرسام آور بوده و به هیچ وجه از عهده تامین هزینه های آن برنخواهد آمد.

افغانها ترجیح میدهند که بسیاری از این کالا ها و خدمات را با قیمت ارزانتر ( هر چند با فناوری نه چندان پیشرفته) از کشور های ایران و پاکستان دریافت کنند.

نزدیکی مسیر، اشتراکات فرهنگی و زبانی و وجود فناوری متناسب با نیاز افغانها از جمله مزیتهائی است که تجار ما می توانند در ارائه خدمات خود و صرفه جوئی در وقت و هزینه هیا اضافی، از آن بهره مند شوند.

*****    دیدگاه های بازار   *****

افغانستان کشوری است با توانایی تبدیل شده به قطب اصلی کشاورزی در منطقه که شرایط آب و هوایی مناسب، جهت کشاورزی و باغبانی محصولاتی از قبیل  کشمش، پسته، بادام و انار را دارد و دارای 1000.000 کشاورز و 2000 عمده فروش است که محصولات آنها به 5 بازار واقع درکابل، مزارشریف، قندهار، هرات و جلال آباد حمل میگردد . در بین سالهای 1999 و 2002 با بدترین خشکسالی افغانستان مواجه گردید. این بخش از صنعت برای سرمایه گذاران فرصت مناسبی در بخش صنایع مدرن غذایی شامل پاک کردن، دسته بندی ، درجه بندی و همچنین دسته بندی گیاهان و کنترل کیفیت و...  دارد.

 ارتقأ سیستم ساماندهی حمل ونقل جهت صادرات و فراهم آوردن امکانات سردخانه ای یکی دیگری از نیازهای اولیه در این راه است.

-  بهبود زیر ساخت ها و امکانات کافی خصوصاً در بخش بهبود وضیعت جاده ها.

- سرمایه گذار ی در تجارت کشاورزی و صنایع کشاورزی تأثیر مثبتی بر بیشرفت و اقتصادی افغانستان و بالا بردن اعتماد به نفس مردم این کشور خواهد داشت.

 * ضعف کالاهای ایرانی در افغانستان

1- کمبود تبلیغات  وعدم بکارگیری فنون بازاریابی

2-  قیمت بالا در مقایسه با رقبا

3- عدم توزیع بموقع ( عدم توجه به تغییرات فصلی)

* مزیت  کالاهای ایرانی 

1 - موقعیت خوب کالاهای ایرانی نزد طیف وسیع مهاجران برگشتی

2- بسته بندی مناسب، رعایت موازین بهداشتی

3-  مطلوبیت نزد ذائقه مصرف کنندگان افغانی 

موانع ومشکلات و محدودیت های صادرات وسرمایه گذاری  ایران:

1- کمبود راههای مواصلاتی

2 – ورود کالاهای قاچاق و چند گانه بودن کانالهای ورود

3 – فقدان ضمانتنامه های تجاری

4 – عدم تردد کامیونهای دو کشور در کشور مقابل(ایجاد ضایعات و اتلاف زمان)

ودربخش سرمایه گذاری: 

5- کمبود زیرساختارهای مناسب:انرژی، راه، سیستم های پشتیبانی،آب و برق ،زمین

6 – کمبود امنیت و عدم حضور شرکت های سرمایه گذاری بزرگ

7 – شرایط سخت برای استفاده از تسهیلات صندوق ضمانت صادارت

8 – دید کوتاه مدت سرمایه گذاران در این بازار کم تحرک

کالا های ایرانی دارای مزیت در افغانستان

گروهی کالاهای ایرانی ذیل در افغانستان دارای مزیت نسبی می باشد:

1-     گروه شوینده ها شامل پودر لباسشوئی، مایع ظرفشوئی، شامپو و صابون

2-     گروه مواد غذائی شامل انواع نوشابه، کنسرو، ماکارونی، ترشی جات و مربا

3-   گروه مصالح ساختمانی شامل انواع کاسشی و سرامیک، سیمان ( بیشتر در مناطق غربی و هرات) شیرآلات و سرویسهای بهداشتی، لوله پولیکا و سینک ظرفشوئی

4-     گروه داروئی شامل انواع قرص و کپسول و شربت

5-     گروه پلاستیک شامل انواع ظروف ملامین و پلاستیکی

6-     انواع سوخت و مایع و گاز

7-     انواع موکت و فرش ماشینی

لازم به ذکر است که به دلیل ارزان بودن مواد نفتی و مشتقات آن در ایران، قاچاق این مواد به طور گسترده از مناطق مرزی به افغانستان انجام می شود.

توصیه : بار دیگر به تجار ایرانی توصیه میگردد که از  ارسال کالاهائی که تاریخ  مصرفشان پایان یافته و با کیفیت پائین و معیوب، جداً خوداری نموده و به اعتبار کالاهای ایرانی خدشه وارد نکنید.

***   بازار های آزاد منطقه ای

-   در بازار های هند و پاکستان میوه های افغانستان مانند : سیب، زرد آلو، هلو، انگور و بادام جز معروفترین محصولات می باشد .

توان بالقوه بازار: فرصتها نسبی افغانستان دستمزد پائین کارگر، منابع آبهای سطحی، تنوع محصولات و خوش طعام بودن مواد غذایی نظیر میوه های طبیعی و سبزیجات، رتبه بالایی برخوردار می باشد.

در کشور افغانستان بیش از 200.000 تولید کننده محصولات باغی فعالیت می کنند. در صورتیکه بخش خصوصی مایل به سرمایه گذاری و در دست گرفتن کنترل کامل تولید، صنایع غذایی و بخش باشند میتوان قدم های موثری در این حوزه برداشت.

همچنین به جهت تنوع کشت محصولات کشاورزی توان بالقوه به جهت سرمایه گذاری بخش خصوصی برای کنترل کامل تولید صنایع تبدیلی، ترزیع وجود دارد.

خشکبار و آجیل : پیش بینی شده است صادرات خشکبار و آجیل سالانه به تنهایی یک بیلیارد دلار درآمد این کشور را در طی 10 سال دربرگیرد  و این بدین معنی است  که پتانسیل بالایی در سطح بین المللی جهت صادرات محصولات باغبانی وجود دارد.

خشکبار از طریق آسیایی مرکزی، ایران و پاکستان به آسیای میانه، روسیه و سایر کشور های همجوار صادر میگردد.

در این ارتباط کشمش وضیعت منحصر بفردی  را دارد. بنا بر این موقعیت های مناسبی جهت سرمایه گذاری و ایجاد کارخانجات وجود دارد.

کشمش : مناطق شمالی، پروان، غزنی و ایستالیف جز با کیفیت ترین محصولات می باشند، این کاله جز عمده ترین کاله های صادراتی این کشور می باشد. در این کشور سالانه 520.000 میلیون تن انگور تولید می شود که شامل 40 نوع انگور بی دانه مانند سلطانا، آفتابی سبز و ... سابقاً 30 کارخانه تولید کشمش در افغانستان موجود بود، اما فعلاً 8 کارخانه قابل بهربرداری است. 2 تا در مزار و 2 تا در پروان و 2 تا در قندهار و یکی در کابل و هرات . این کارخانجات از ماشین های با قدمت بالای 30 سال استفاده می کنند لذا ضرورت استفاده از ماشین های جدید وجود دارد.

بدین جهت سرمایه گذاری در بخشهای زیر از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار است:

-          ماشین های مدرن و تکنولوژی خشک کردن میوه جات

-          به روز بودن صنایع تبدیلی و آموزش های تخصصی

-          بهداشتی بودن

-     بسته بندی مناسب، انبار داری مناسب، بازاریابی که کنترل مستقیم بر زنجیره عرضه کاله در این صنعت پشتوانه ای برای سرمایه گذاران در جهت رسیدن به نتیجه بهتری می باشد.

-     مشکلات موجود در حمل ونقل موجب از بین رفتن مقادیر بالایی از این محصول را شده است. 5 تا 10 محصول کشمش در واگن های حمل بار به علت باقی ماندن در واگن به مدت دو هفته به مقصد پاکستان از بین میرود. بهترین بازار برای این کاله روسیه و هند می باشد. بطور نمونه هند 7000 تن کشمش آفتابی به کشور خود وارد می کند.

بادام :  کشور هندوستان در حال حاضر 31 در صد بادام جهان را وارد می کند Altnai/UNDP سرمایه گذاری در این بخش علم الخصوص در بسته بندی و صنایع تبدیلی انواع بادام می تواند توان بالقوه افغانستان را در صادرات این محصول افزایش دهد.

انار : جهت شروع سرمایه گذاری برای هر هکتار باغ انار مبلغی معادل 1.190 دلار آمریکا مورد نیاز می باشد.

پسته : ایران  66 درصد از تقاضای جهان را پوشش میدهد. با توجه به محدویت های بوجود آمده برای ایران، افغانستان زمینه لازم را برای فعالیت دارد.

روغن خوراکی :  صنایع تبدیلی روغن خوراکی به عنوان یکی از بخش های پر سود در سرمایه گذاری می باشد. کشور افغانستان به مرغوب ترین نوع مواد اولیه دسترسی  دارد. اما تولیدات فعلی به تولید روغن تصفیه نشده دانه پنبه، تهیه علوفه راحی ، و صابون شستشوی لباس محدود گذاشته است. در نتیجه رقم بالایی از روغن خوراکی از کشور های نظیر آمریکا، امارت متحده عربی، مالزی و پاکستان و ... وارد افغانستان می شود. پاکستان 70 درصد روغن خوراکی افغانستان را تأمین می کند. لذا بایست سرمایه گذاران باید کارخانه جاتی که شامل نیروی متخصص، ماشین آلات، سیستم های تصفیه و تبدیل به روغن خوراکی مورد مصرف را تهیه نمایند. در حال حاضر کارخانه جات افغانستان فاقد سیستم تصفیه روغن خوراکی می باشند که مشکلات را نیز برای سلامتی مردم افغانستان بوجود آورده است.

 آبمیوه : افغانستان می تواند جز بهترین تولید کنندگان آبمیوه، پودر میوه و عصاره میوه با توجه به کیفیت و تنوع میوه باشد.

فرصت های موجود در بازار لبنیات :  موقعیهای مناسبی جهت تولیدات مختلف لبنی در خط تولید موجود می باشد. ماست از درجه اهمیت بالایی برای مردم افغانستان برخوردار است. قروت نیر در سبد غذایی افغانستان قراردارد. در حال حاضر سالیانه 40325 تن قروت ایرانی به این کشور وارد میگردد. تولید پنیر در افغانستان بسیار پائین می باشد. پنیر منطقه  ننگرهار از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است . همچنین موقعیت بسیار   جهت تولید دوغ که یکی از مشهورترین نوشابه های این کشور است وجود دارد. در این بخش نیاز فراوانی به امکانات سردخانه ای که نقش اساسی را در پخش اینگونه فرآوردها دارد وجود دارد. همچنین امکان سرمایه گذاری در ایجاد فروشگاههای فراه فروش  به سیستم سردخانه ای جهت پخش مستقیم مواد لبنی به بازار و مغازه می باشد.سرمایه گذاری در بخش مواد ساختمانی : بیشتر مواد ساختمانی جزو واردات این کشور محسوب میگردد، در بخش تولیدات محصولات ساختمانی نظیر در و پنجره موقعیهای مناسبی با سوددهی بالا وجود دارد. در حال حاضر آیسا به دنبال سرمایه گذاران خارجی جهت ایجاد کارخانه جدید سیمان و یا در دست گرفتن کارخانه قدیمی سیمان که اکنون غیر فعال است می باشند.

آجر :  دو نوع کارخانه آجر پزی، پخته و غیر پخته موجود می باشد. بلاکهای سیمانی – سرمایه گذاری در این بخش مقرون بصرفه است.

 

زمینه فعالیت شرکتهای ایرانی: راه سازی،برق رسانی، خدمات فنی و حرفه ای، آموزش، مسکن ، انتقال انرژی ، رایانه، راه اندازی صنایع غذایی و ارتباطات

چشم انداز روابط تجاری و مشکلات فرا روی تجار ایرانی

در راستای روند چند  سال گذشته ،طی دو سال آینده پیش بینی می شود(درصورت پایداربودن امنیت) روابط تجاری از 450 میلیون دلار فعلی به 800 میلیون دلار افزایش یابد. باتوجه به راه اندازی کارخانجات در افغانستان و تغییر نیاز بازار مصرف، ترکیب محصولات صادراتی ایران از کالاهای مصرفی به کالاهای سرمایه ای (ماشین آلات) ،مواد اولیه و صنایع واسطه تغییر خواهد یافت. با تکمیل راههای مواصلاتی روند تجارت خارجی افغانستان تسهیل خواهد شد.با ثبات بیشتر دولت، شاهد رقابت شدید تر رقبا،برای کسب سهم بیشتر بازار افغانستان میباشیم.

بخش خصوصی در افغانستان

تشکیل اتاق تجارت در سال 1931، تصویب قانون اتاق تجارت سال 1366،بیش از 25000عضو از 24 ولایت، دارای شورای عالی عمومی اتاق تجارت(25 عضو به ریاست وزیر تجارت) و شورای مشورتی ولایات(30 عضو)، دارای سهام در برخی از شرکتهای مهم داخلی

دارای موافقتنامه با بسیاری از کشور، حضور فعال درنمایشگاههای خارجی

شورای مصلحتی و شورای حکمیت تجاری وظیفه رسیدگی به شکایات تجار را دارد.

کلیه تجار خارجی می تواندد عضو اتاق تجارت شده ودارای دفتر کار و فروشگاه باشند.

درحال حاضرریاست عمومی اتاقهای تجارت وصنایع واتاقهای تجارت بین المللی با یکدیگرادغام وبنام اتاقهای تجارت وصنایع افغانستان فعالیت می نماید .

ده کشور برتر  سرمایه گذار در افغانستان سال86

 

 ردیف

 

 مشترکین

 

 مبلغ سرمایه گذاری

 

 1

 

 افغان – امریکا

 

 63.358.541دلار

 

 2

 

 افغان -  ایران

 

 54.123.739دلار

 

 3

 

 افغان – ترکیه

 

 30.004.801دلار

 

 4

 

 افغان – آلمان

 

 15.265.901دلار

 

 5

 

 افغان – چین

 

 13.079.400دلار

 

 6

 

 افغان – روسیه

 

 12.865.000دلار

 

 7

 

 افغان – اوکراین

 

 9.268.600دلار

 

 8

 

 افغان – پاکستان

 

 8.888.000دلار

 

 9

 

 افغان – نروژ

 

 5.020.000دلار

 

10 

 

 افغان - هلند

 

 4.268.500دلار

4. هزینه مجوز شرکت های امنیتی 5000 دلار آمریکای معادل 250000 افغانی

 

4. هزینه مجوز شرکت های امنیتی 5000 دلار آمریکای معادل 250000 افغانی 4. هزینه مجوز شرکت های امنیتی 5000 دلار آمریکای معادل 250000 افغانی

Copyright © 2004-2017 iranattache-afghan.ir All rights reserved.
Support & Services : Iranian's Today Emkan Co.
Step By Step Advertisement Center
Hosted & Developed by : The Porteghal Team